Pisz, żeby być czytanym (do końca)!

autor: Redaktor
liczba wyświetleń: 401 razy

Tekst powinien być przygotowany w ten sposób, żeby trafił  do odpowiedniej grupy ludzi, zainteresowanych tematem, o którym piszesz, ale też, żeby mógł zaciekawić osoby, które do tej pory nie szukały takich wątków.

Internet jest pełen stron, których nikt nie chce czytać, pojawia się mnóstwo artykułów, na które nikt nie klika, bo sam tytuł odstrasza.  Dlaczego? Bo są nudne, albo pisane nieludzkim językiem. Okazuje się, że np. sam ciekawy i wyszukany design strony internetowej to za mało, aby zaciekawić odbiorcę. Rolę tę spełniają publikowane w serwisach teksty, prezentowane w odpowiedni sposób.


Ciekawie podany tekst, np.: zatytułowany w nieszablonowy, nietypowy sposób, spowoduje, że…

1. będzie przeczytany do samego końca
2. czytelnik poczuje, że ktoś wreszcie odpowiedział na jego potrzeby informacyjne – zaufa autorowi, czyli tobie.

Jedną z najczęstszych przyczyn publikacji nieciekawych tekstów jest to, że ich autorzy zapominają, dla kogo piszą - koncentrują się na informacji, a nie na czytelniku. Ważne jest więc, aby dostosować tekst do percepcji odbiorcy i wykorzystać naturalne mechanizmy przyciągania uwagi.


1. Daj czytelnikowi to, czego szuka

Na samym początku musisz zdecydować, do kogo kierujesz swój tekst. Kto jest jego docelowym odbiorcą, kto najbardziej skorzysta na przygotowanym przez ciebie tekście?

2. Wykorzystaj naturalną ciekawość…

…czyli przedstaw temat w interesujący sposób.


Co interesuje ludzi najbardziej?

* Inni  ludzie. Ożywiaj informacje historiami z życia ludzi podobnych, do docelowego odbiorcy.
* Newsy. Zmień tekst w wiadomość o wydarzeniu, które ma znaczący wpływ na życie czytelnika.
* Konflikt. Gwarantuje powodzenie.

* Niezwykłe wydarzenia, coś co wywołuje zdziwienie, czego jeszcze nie było.
* Tajemnice i sekrety. Jeżeli ujawniasz coś, co dostępne jest tylko dla wąskiego grona, coś, co jest elitarne.

3. Zbuduj napięcie, które zmusi do zapoznania się z całością artykułu

Wykorzystaj Zeigarnik effect, czyli efekt motywacyjny wywoływany przez niedokończone zadania, które tworzą "napięcie zadaniowe" prowadzące niekiedy do lepszego odtwarzania pamięciowego zadań niedokończonych niż dokończonych. Wniosek? Czytelnik nie tylko lepiej zapamięta twój tekst, ale też na pewno nie zakończy czytania twojego tekstu w połowie.  

Pisanie nie jest zadaniem łatwym. Jeśli jednak decydujesz się na nie musisz pamiętać, że zawsze musisz być o krok przed czytelnikiem – zaskakuj go, baw, informuj…

…wówczas on z pewnością nie zrezygnuje z czytania twoich tekstów.

Akcje
Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował tej publikacji.
Bądź pierwszy!

Zobacz również
Raport z nie-tożsamości, Ewa Sonnenberg "Obca"
Analizy 2016-09-05 21:29
Raport z nie-tożsamości, Ewa Sonnenberg PAWEŁ DĄBROWSKI – ur. w 1966 roku we Wrocławiu. Uciekł ze studiów politechnicznych,...
Blizny wojenne w świadomości wnuków
Analizy 2015-09-30 18:15
Blizny wojenne w świadomości wnukówPAWEŁ DĄBROWSKI – ur. w 1966 roku we Wrocławiu. Uciekł ze studiów politechnicznych,...
Dobro pachnie – impresja po lekturze "Pełnej krwi" Łukasza Jarosza
Analizy 2015-06-04 12:43
Dobro pachnie – impresja po lekturze
-5-
poezja | 2017-10-16 00:06
www
Mogło być gorzej
pozostałe | 2017-10-13 22:55
Hardy
Przygoda Franka
bajka | 2017-10-11 11:16
Mgielka
Kot Damazy
poezja | 2017-10-09 13:04
SEMPER
pokaż wszystkie »
Złoty wawrzyn pozostanie złoty
Czytelnia | 2017-02-26 02:25
Małgorzata Południak
Raport z nie-tożsamości, Ewa Sonnenberg "Obca"
Akademia pisania | 2016-09-05 21:29
Paweł Dąbrowski
O sztuce, życiu i przyjaźni (I)
Autor allarte | 2016-09-05 21:24
Małgorzata Południak
Liryczni mężczyźni, spokój oceanu i dzika okolica
Czytelnia | 2016-09-05 21:11
Małgorzata Południak
Skłonności
Czytelnia | 2016-03-22 20:45
Małgorzata Południak
pokaż wszystkie »
SZAFa kwartalnik literacko artystyczny
Poezja. Proza. Krytyka literacka. Recenzje. Relacje z wieczorów poetyckich. Ekfraza. Wywiady. Teatr. Fotografia. Malarstwo.
szafa.kwartalnik.eu/
Art Pub Kultura
Poezja. Kultura. Wernisaże.
www.artpubkultura.blogspot.com